Περιγραφή του σιδηροδρομικού διαδρόμου Αθήνα – Λαύριο
Το αστικό τμήμα αυτού του διαδρόμου, από τους Αγ. Αναργύρους μέχρι τον Γέρακα, μήκους 16,4 χλμ., έχει μετατραπεί σε υποδομή για το αυτοκίνητο όμως με κάποιες κυκλοφοριακές αλλαγές υπάρχουν τα γεωμετρικά περιθώρια και για την αξιοπρεπή ένταξη της κίνησης και του ποδηλάτου.
Από το υπεραστικό τμήμα, το πρώτο σκέλος, από Γέρακα μέχρι Μαρκόπουλο, μήκους 17,6 χλμ., έχει οριστικά εγκαταλειφθεί. Το υπόλοιπο, από το Μαρκόπουλο μέχρι το Λαύριο, μήκους 28,6 χλμ. κατά το μεγαλύτερο μέρος του, σύμφωνα με την μοναδική ως τώρα εκπονηθείσα αναγνωριστική μελέτη θα καταλειφθεί από τον προαστιακό σιδηρόδρομο. Για αυτά τα 28,6 χλμ. για την δημιουργία του ποδηλατόδρομου εκ των πραγμάτων θα χρησιμοποιηθεί το παράπλευρο του προαστιακού οδικού δίκτυο του οποίου η αναμόρφωση και συμπλήρωση μελετάται από το ΥΠΟΜΕΔΙ. Είναι πολύ σημαντικό η μελέτη αυτή να εκπονηθεί παράλληλα με τη μελέτη του ποδηλατοδρόμου ώστε να υπάρξει ο απαραίτητος συντονισμός.
Σημειώνεται ότι το περιβάλλον για τον ποδηλάτη σε αυτούς τους παράπλευρους θα είναι ήσυχο και ευχάριστο. Πράγματι από την μια πλευρά θα είναι ο διάδρομος του προαστιακού, ο οποίος θα είναι ελεύθερος και ήσυχος αφού οι συρμοί αποκλείεται να διέρχονται με συχνότητα μεγαλύτερη των 20’, ενώ από την άλλη η κυκλοφορία των οχημάτων θα είναι μικρή δεδομένου ότι η Αττική Οδός, που προβλέπεται να επεκταθεί μέχρι το Λαύριο, θα απορροφά το μεγαλύτερο μέρος των κινουμένων στην περιοχή οχημάτων.
O σιδηροδρομικός διάδρομος Αγ. Ανάργυροι – Λαύριο αντιπροσωπεύει ίσως τη μοναδική ευκαιρία που δίνεται στο ποδήλατο από παροπλισμένη σιδηροδρομική γραμμή στην Αττική. Πράγματι η γραμμή Αγ. Διονύσιος – Λεύκα στον Πειραιά είναι πολύ μικρού μήκους (περίπου 1,5 χλμ) και επειδή ο διάδρομός της είναι στενός και εγκλωβισμένος σε παράπλευρη δόμηση χαμηλής ποιότητας δεν αναμένεται να φανεί πολύ ελκυστική στους ποδηλάτες. Όσο για τη γραμμή Πελοποννήσου, από Αγ. Αναργύρους προς Ελευσίνα και Μέγαρα, ναι μεν δεν χρησιμοποιείται πλέον από τον ΟΣΕ ωστόσο υπάρχουν πολλά αιτήματα για να ξαναλειτουργήσει ως τοπική γραμμή που θα εξυπηρετεί άμεσα τα Μέγαρα, την Ελευσίνα, τον Ασπρόπυργο, κάτι που ο εν λειτουργία προαστιακός με τη νέα χάραξή του δεν κάνει παρακάμπτοντας τον οικιστικό ιστό.