Ποιοι θα χρησιμοποιούν τον διάδρομο

Σε ποιους θα απευθύνεται η γραμμή

α. καθημερινές μετακινήσεις

Ο σιδηροδρομικός διάδρομος συνδέει τη δυτική Αθήνα με το ανατολικό άκρο της Αττικής διατρέχοντας εγκάρσια το λεκανοπέδιο και στη συνέχεια τα Μεσόγεια τα οποία πια αποτελούν μέρος της μητροπολιτικής Αθήνας. Υψηλό ποσοστό κατοίκων και εργαζομένων σε αυτά εκτελούν καθημερινά μετακινήσεις που το ένα άκρο τους βρίσκεται στο λεκανοπέδιο και το άλλο στα Μεσόγεια. Για τις παραπάνω μετακινήσεις ο συνδυασμός ποδηλάτου και προαστιακού είναι μια λύση βολική, φτηνή, γρήγορη και ευεργετική για την υγεία τους και για το περιβάλλον της πρωτεύουσας γενικότερα. Είναι γνωστό ότι υπάρχουν σήμερα σημαντικά προβλήματα προσπελασιμότητας των σταθμών προαστιακού και μετρό λόγω των φτωχής κάλυψης από δίκτυα δημόσιας συγκοινωνίας, ανεπαρκούς οδικής υποδομής και εχθρικών συνθηκών στο δρόμο για τον ποδηλάτη και τον πεζό. Αυτό ισχύει και στο εσωτερικό του λεκανοπεδίου. Ο σιδηροδρομικός διάδρομος Αγ. Ανάργυροι – Λαύριο θα αποτελέσει μια πρόσθετη υποδομή που θα φέρει πιο κοντά τα μέσα σταθερής τροχιάς σε κατοίκους του λεκανοπεδίου όσο και των Μεσογείων.

Στο εσωτερικό του λεκανοπεδίου η βελτίωση της σύνδεσης της δυτικής με την ανατολική Αθήνα ήταν πάντα ένα ζητούμενο για την άμβλυνση αποκοπών και ανισοτήτων και για να γίνει η πρωτεύουσα κοινωνικά πιο ισόρροπη. Το μετρό και η Αττική Οδός συνέβαλαν σημαντικά σε αυτό ωστόσο για τον ποδηλάτη υπάρχει μια σοβαρή εκκρεμότητα. Αναμένεται ότι ο σιδηροδρομικός διάδρομος θα βοηθήσει ώστε προοδευτικά να καλυφτεί αυτό το κενό. Πράγματι διέρχεται από σημαντικούς πόλους δραστηριοτήτων του λεκανοπεδίου όπως κέντρα Δήμων (Ηράκλειο, Χαλάνδρι) εμπορικά κέντρα κ.λπ. Πρέπει να σημειωθεί ότι για τον ποδηλάτη ο σιδηροδρομικός διάδρομος θα είναι ένας κορμός από τον οποίο χρησιμοποιώντας δρόμους των τοπικών δικτύων θα μπορεί εύκολα να προσπελαύνει προορισμούς, έστω και αν βρίσκονται σε μια απόσταση κάποιων εκατοντάδων μέτρων από αυτόν. Ειδικά στο κέντρο του Ηρακλείου θα συναντάται με τον ποδηλατόδρομο Φάληρο – Κηφισιά του οποίου το νότιο τμήμα αναμένεται σύντομα να δημοπρατηθεί με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ. Ο ποδηλατόδρομος Φάληρο – Κηφισιά, αναπτυσσόμενος παράλληλα με τη γραμμή του ΗΣΑΠ θα εξασφαλίζει τη σύνδεση του εγκάρσιου ποδηλατόδρομου Αγ. Ανάργυροι – Σούνιο με το δίκτυο μετρό της Αθήνας στο σύνολό του.

β. μετακινήσεις αναψυχής

Το να κάνεις ποδήλατο χωρίς συγκεκριμένο σκοπό είναι από μόνη της μια δραστηριότητα αναψυχής. Όταν βρίσκεσαι στο φυσικό περιβάλλον, κάτι που προσφέρει το υπεραστικό τμήμα της διαδρομής, τότε η άσκηση και η ευχαρίστηση συνδέονται ακόμη περισσότερο. Πράγματι ο σιδηροδρομικός διάδρομος στα Μεσόγεια, για πολλά χιλιόμετρα, δεν θα χρησιμοποιείται καν ως δρόμος και θα προσφέρει λοιπόν στον ποδηλάτη την ευχαρίστηση να βγαίνει τελείως από το περιβάλλον της πόλης.

Στο αστικό τμήμα η γραμμή συνδέει τα πάρκα Τρίτση, Ν. Φιλαδέλφειας και το ΟΑΚΑ. Στα Μεσόγεια περνάει δίπλα από τα Ολυμπιακά Κέντρα του Μαρκόπουλου και φυσικά φτάνοντας στο Λαύριο ο ποδηλάτης έχει πλέον επαφή με την ακτή, με το Τεχνολογικό Πάρκο του Πολυτεχνείου και με τις πράσινες επιφάνειες της πόλης. Σε 8,5 χλμ. Φτάνει επίσης στον αρχαίο ναό του Σουνίου.

Αναμένεται ότι ο σιδηροδρομικός διάδρομος θα δίνει μια μοναδική ευκαιρία σε όσους θα επιθυμούν τα Σαβ/κα και τις αργίες να αθλούνται αλλά και να έρχονται σε επαφή με τη φύση κάτι που έτσι όπως είναι η κατάσταση στην Αθήνα πολύ δύσκολα μπορούν να το κάνουν αλλού (περιορισμένες δυνατότητες δίνονται στο τμήμα Τατοϊου, στο κωπηλατοδρόμιο του Σχοινιά, στον φαληρικό Όρμο και στην ακτή του Σαρωνικού).

Η αναμενόμενη χρήση του ποδηλατοδρόμου για αναψυχή ή καθημερινά, σε συνδυασμό με μέσα δημόσιας συγκοινωνίας, υποχρεώνει να οργανωθεί το όλο σύστημα μετακινήσεων στα Μεσόγεια κατά τρόπο που θα εξυπηρετεί τις συνδυασμένες μετακινήσεις. Η καλή πληροφόρηση και η αξιοπιστία των δρομολογίων είναι πολύ σημαντικές.

Ειδικά για την αναψυχή η πληροφόρηση δεν αρκεί να αφορά μόνο τη δημόσια συγκοινωνία αλλά πρέπει να αναφέρεται και στους προορισμούς στη ζώνη εμβέλειας του ποδηλατοδρόμου που αξίζει οι ποδηλάτες να επισκέπτονται. Χρήσιμο στοιχείο που είναι σημαντικό να δίνεται συνοδευτικά είναι οι χρόνοι διαδρομής, η ποιότητα του τοπικού οδικού δικτύου μέσω του οποίου γίνεται η προσπέλαση του συγκεκριμένου προορισμού, προτεινόμενα σημεία ύπνου, φαγητού, επισκευής ποδηλάτων, κέντρα υγείας κ.λπ.

Σε τελικό στάδιο ο σιδηροδρομικός διάδρομος θα συμπληρώνεται λοιπόν από ένα τοπικό δίκτυο συνιστώμενων διαδρομών διαφορετικών βαθμών δυσκολίας. Για να λειτουργεί το δίκτυο χρειάζεται ειδική σήμανση και χάρτες με πλούσια πληροφορία ως προς την ποιότητά τους και τις δυσκολίες τους.

Βασικός λόγος που επιλέγεται το ποδήλατο είναι η επιθυμία απόλαυσης της διαδρομής, η επαφή με τη φύση και η επίσκεψη χαρακτηριστικών του τοπίου σχετικών με την ιστορία και τον πολιτισμό. Ο ποδηλάτης διεισδύει και εξερευνά τη λεπτομέρεια της κάθε περιοχής. Το συνδυασμένο δίκτυο του σιδηροδρομκού διαδρόμου και του τοπικού δικτύου στη ζώνη εμβέλειάς του θα δίνουν την ευκαιρία εξερεύνησης και μύησης στα μυστικά του ορεινού ή παράκτιου τοπίου, επίδειξης μιας διαφορετικής της συνήθους στάσης απέναντι στο φυσικό περιβάλλον και την πολιτιστική κληρονομιά.

Εικόνες

Υποστηρίξτε μας

Συνδεθείτε μαζί μας

FacebookTwitter