Εντοπισμός των σταθμών δημόσιας συγκοινωνίας

Γεωμετρία

Κυκλοφοριακά χαρακτηριστικά των τμημάτων που έχουν δοθεί στην κίνηση οχημάτων και του συναρτημένου σε αυτά δικτύου

Εντοπισμός των σταθμών δημόσιας συγκοινωνίας, κυρίως σταθερής τροχιάς, και του οδικού δικτύου που θα εξυπηρετεί την προσπέλασή τους από τους χρήστες του ποδηλατοδρόμου

Η γραμμή σε όλο της το μήκος εξυπηρετείται από δίκτυο Αστικών Συγκοινωνιών της Αθήνας αλλά και από μεγάλους οδικούς άξονες.

Η παρουσία στάσεων του Μετρό και του Προαστιακού κοντά στη γραμμή εξυπηρετεί τις μετακινήσεις από και προς τη γραμμή απ' όλη την έκταση της Αθήνας. Οι γραμμές του Προαστιακού κινούνται παράλληλα με τη γραμμή σε ένα μεγάλο τμήμα της (και σε ορισμένα σημεία τέμνονται). Στη ζώνη εμβέλειάς της συναντώνται 6 στάσεις του Προαστιακού. Επιπλέον στη ζώνη εμβέλειας της γραμμής εντοπίζονται συνολικά 24 στάσεις του Μετρό (Γραμμή 2 και Γραμμή 3) αλλά και του Ηλεκτρικού σιδηρόδρομου, με 3 από αυτές να χωροθετούνται επί της γραμμής.
Η θέση της γραμμής σε σχέση με τις στάσεις των Μέσων σταθερής τροχιάς παρουσιάζονται στο χάρτη Α.4.

Η γραμμή επιπλέον εξυπηρετείται (από τους Αγ. Αναργύρους ως το Δήμο Σαρωνικού) και από λεωφορεία και Τρόλλεϋ του ΟΑΣΑ. Με το δήμο Λαυρεωτικής συνδέεται μέσω Λεωφορείων του ΚΤΕΛ Αττικής.
Το οδικό δίκτυο που θα εξυπηρετεί τη διαδρομή Άγιοι Ανάργυροι -Λαύριο- Σούνιο είναι ικανοποιητικό και εμφανίζει μεγαλύτερη κάλυψη στο αστικό τμήμα. Οι κύριες οδικές αρτηρίες που τέμνουν το νέο ποδηλατόδρομο είναι η Αττική Οδός, η Εθνική Οδός Αθηνών – Λαμίας, η Λεωφόρος Κηφισίας, η Λεωφόρος Μεσογείων – Μαραθώνος, και η Περιφερειακή Υμηττού. Επιπλέον συλλεκτήριες οδοί που εξυπηρετούν τη πρόσβαση στη γραμμή είναι οι Λεωφόροι Δημοκρατίας, Δεκελείας, Βεϊκου, Καποδιστρίου, Δουκίσσης Πλακεντίας, Παλαιοπαναγιάς, Λαυρίου, Μαρκοπούλου – Κορωπίου και Σουνίου.

Τέλος αξίζει να αναφερθούν οι μελλοντικές προεκτάσεις της Αττικής Οδού και του Προαστιακού (όπου κινούνται παράλληλα) από τα Μεσόγεια ως το Λαύριο, όπου μία από τις πιθανές πορείες τους θα είναι αυτή της παλαιάς γραμμής. Κάθε σενάριο για τη χάραξη των επεκτάσεων αυτών θα βρίσκεται εντός της ζώνης επιρροής της γραμμής περιπάτου – ποδηλάτου.

Πολεοδομικά χαρακτηριστικά στη ζώνη εμβέλειας του σιδηροδρομικού διαδρόμου

Η διαδρομή διασχίζει 14 Καλλικρατικούς Δήμους της Αττικής και σε όλο το μήκος της συναντά πληθώρα διαφορετικών χρήσεων γης. Από το αστικό τμήμα της, όπου περνά από τους Δήμους Αγ. Ανάργυροι – Καματερό, Νέα Φιλαδέλφεια – Χαλκηδόνα, Νέα Ιωνία, Ηράκλειο, Αμαρουσίου, Φιλοθέης – Ψυχικού, Χαλάνδρι – Αγ. Παρασκευής, η κύρια χρήση γης που συναντά είναι Αμιγής Κατοικία και Εμπόριο. Στο υπεραστικό τμήμα της, περνάει από τους Δήμους Παλλήνης- Γέρακα, Παιανίας, Κρωπίας, Μαρκόπουλου Μεσογαίας, Σαρωνικού, και Λαυρεωτικής. Οι κυριότερες χρήσεις γης είναι Κατοικία, Περιαστικό Πράσινο, αλλά και Βιομηχανικές Περιοχές.
Η δημιουργία της γραμμής στις περιοχές κατοικίας θα βελτιώσει τη προσβασιμότητα σε αυτές. Επιπλέον θα αναδείξει τους δημόσιους χώρους, όπως πάρκα και πλατείες, που εντοπίζονται κατά μήκος της. Θα ενισχύσει την τοπική οικονομία στις εμπορικές περιοχές, ακόμα και στα κέντρα Γειτονιάς που συναντώνται σε ορισμένα σημεία. Τέλος θα δημιουργήσει νέους διαδρόμους σε περιοχές που σήμερα δεν είναι προσβάσιμες, όπως το περιαστικό πράσινο στα Μεσόγεια.
Οι θεσμοθετημένες χρήσεις γης που συναντώνται κατά μήκος της γραμμής παρουσιάζονται αναλυτικά στο χάρτη Α.2.

Αξιολόγηση κτιριακού εξοπλισμού του σιδηροδρομικού διαδρόμου (σταθμοί κ.λπ.)

Η σιδηροδρομική γραμμή Λαυρίου – Αγίων Αναργύρων σήμερα ανήκει στην Κτηματική Εταιρεία του Δημοσίου. Αποτελεί μετεξέλιξη της γραμμής Λαυρίου – Αθηνών, η οποία τέθηκε σε λειτουργία το 1885 από την Εταιρεία των Σιδηροδρόμων Αττικής (Σ.Α.) αρχικά με αφετηρία το Ηράκλειο. Η επέκταση από το Ηράκλειο έως τους Αγίους Αναργύρους έγινε το 1929 και ο σκοπός της ήταν η σύνδεση της γραμμής Λαυρίου με τους Κεντρικούς Σταθμούς Αθήνας και Πειραιά. Η επιβατική λειτουργία της γραμμής ανεστάλη το 1957 και καταργήθηκε οριστικά το 1962 λόγω της αποκοπής της από τη Νέα Εθνική Οδό Αθηνών - Θεσσαλονίκης στο ύψος της Νέας Φιλαδέλφειας.
Μετά την παρέλευση 51 ετών από τον επίσημο αποχαρακτηρισμό της σιδηροδρομικής γραμμής Λαυρίου – Αγίων Αναργύρων και την απουσία της οποιασδήποτε θεσμικής προστασίας των εγκαταστάσεών της, τα παρά τη γραμμή κτήρια που διασώζονται είναι λίγα και κατά κανόνα η κατάστασή τους είναι κακή.

Θέση κτηρίου Τύπος κτηρίου Αξιολόγηση Παρατηρήσεις
Λαύριο Υπνωτήριο Άριστη Χρησιμοποιείται ως χώρος υγειονομικού ενδιαφέροντος
Κτήριο επιβατών Άριστη Χρησιμοποιείται ως έδρα του Πολιτιστικού Συλλόγου Κρητών
Υδατόπυργος Κακή Εντάσσεται σε ένα μικρό θέατρο
Υπνωτήριο Άριστη Χρησιμοποιείται ως χώρος γραφείων
Θορικό Κτήριο επιβατών Πολύ κακή Σημαντικές φθορές στην εξωτερική τοιχοποιία
Κλειδουχείο Κακή Πλήρης απώλεια της σκεπής και των κουφωμάτων
Δασκαλειό Κλειδουχείο Πολύ κακή Πλήρης απώλεια της σκεπής και των κουφωμάτων, σημαντικές φθορές στην εξωτερική τοιχοποιία
Κτήριο επιβατών Πολύ καλή Απώλειες κουφωμάτων
Κερατέα Κτήριο επιβατών Καλή Φθορές στο εξωτερικό και το εσωτερικό του κτηρίου
Μαρκόπουλο Κτήριο επιβατών Πολύ καλή Μικρές ζημιές στο εξωτερικό και το εσωτερικό του κτηρίου
Κορωπί Κτήριο επιβατών Καλή Φθορές στο εξωτερικό και το εσωτερικό του κτηρίου
Παιανία Κτήριο επιβατών Άριστη Εντάσσεται σε ένα πάρκο αθλοπαιδιών
Κάντζα Κτήριο επιβατών Πολύ κακή Εκτεταμένες φθορές στην εξωτερική τοιχοποιία
Γέρακας Κτήριο επιβατών Κακή Τελεί υπό ανακαίνιση από το 2004
Χαλάνδρι Κτήριο επιβατών Άριστη Χρησιμοποιείται ως βιβλιοθήκη

Τα τεχνικά έργα που συναντώνται κυρίως κατά μήκος της γραμμής είναι επιχωματισμοί και εκχωματισμοί και μικρές γέφυρες. Οι σιδηροτροχιές και οι μεταλλικές γέφυρες έχουν σε σημαντικό βαθμό κλαπεί για πώλησή τους ως scrap, ενώ οι ξύλινοι στρωτήρες επίσης κλέβονται με σκοπό τη χρήση τους ως καυσόξυλα. Η όδευση της γραμμής είναι ακόμα ορατή σε πολλά σημεία.

Εικόνες

Υποστηρίξτε μας

Συνδεθείτε μαζί μας

FacebookTwitter