Ποδηλατοδραιζίνες

Συλλογή στοιχείων ως προς τις ποδηλατοδραιζίνες – Κατασκευαστικά και λειτουργικά χαρακτηριστικά

Η δραιζίνα είναι ένα ελαφρύ σιδηροδρομικό όχημα που χρησιμοποιείτο στους σιδηροδρόμους (για μετακινήσεις επί της γραμμής) σχετικές με εργασίες επισκευής αλλά και σε ανθρακωρυχεία για χειροκίνητη μεταφορά ατόμων και προϊόντων. Αποτελεί την πρωταρχική μορφή της σημερινής ποδηλατοδραιζίνας, η οποία χρησιμοποιείται τώρα για τουριστικούς κυρίως λόγους.

Υπάρχουν διάφοροι τύποι ποδηλατοδραιζίνων, που όλες έχουν την ίδια λογική λειτουργίας: ένα ποδήλατο που κινείται στη μια σιδηροτροχιά και στηρίζεται με εγκάρσιο άξονα, ο οποίος στην άκρη έχει μικρό τροχό στη δεύτερη, ή μία τετράτροχή κατασκευή η οποία έχει μηχανισμό παρόμοιο με του ποδηλάτου που κινείται στις ράγες τους τρένου και έχει καθίσματα για τη μεταφορά των επιβατών. Οι περισσότερες ποδηλατοδραιζίνες που κυκλοφορούν αποτελούν χειροποίητες κατασκευές, χαμηλού κόστους, γι’ αυτό συναντώνται τύποι πολύ διαφορετικοί.

Η αξιοποίηση των παλιών σιδηροδρομικών γραμμών για τουριστικούς-ψυχαγωγικούς λόγους με χρήση ποδηλατοδραιζίνων είναι μια λύση που έχει εφαρμοστεί στην Ευρώπη και την Αμερική με μεγάλη επιτυχία. Υπάρχουν πολλά παραδείγματα πόλεων ή και μικρών οικισμών όπου τοπικές αρχές και ιδιωτικοί φορείς νοικιάζουν ποδηλατοδραιζίνες σε επισκέπτες για να τους δώσουν την ευκαιρία και κυκλοφορήσουν σε παλιές σιδηροδρομικές γραμμές και να απολαύσουν τη διαδρομή. Επίσης σε πολλά σημεία σε όλον τον κόσμο, ιδιώτες με προσωπικές τους κατασκευές διατρέχουν μεγάλα μήκη σιδηροδρομικών γραμμών, επιλέγοντας αυτή τη μορφή εναλλακτικού τουρισμού.

action2 pic1

Ποδηλατοδραιζίνα στην εγκαταλελειμμένη γραμμή στην κοιλάδα των Τεμπών
Πηγή: http://www.patris.gr/pod/20120112?PHPSESSID=

Το γεγονός ότι ο χρήστης της ποδηλατοδραιζίνας δεν χρειάζεται να δίνει ιδιαίτερη προσοχή στην οδήγησή της, καθώς το όχημα κινείται σε σταθερή τροχιά και δεν απαιτείται από τον οδηγό ισορροπία, δίνει τη δυνατότητα σε οδηγό και επιβάτες να απολαμβάνουν τη διαδρομή και τον περιβάλλοντα χώρο. Αποτελεί ένα φιλικό προς το περιβάλλον μέσο μεταφοράς, είναι ήσυχο, προσαρμοσμένο στο αισθητικό περιβάλλον και σε βοηθά να γυμναστείς. Η πορεία γίνεται εύκολα χωρίς εμπόδια (τριβές, αντιστάσεις ή λακκούβες) και η ροή είναι ομαλή ακόμη και αν οι ποδηλατοδραιζίνες είναι πολλές. Λόγω της κίνησης επί σιδηροδρομικής γραμμής, το ανάγλυφο το οποίο διασχίζει η γραμμή είναι σχεδόν επίπεδο. Επιπλέον οι ακτίνες καμπυλότητας σε οριζοντιογραφία είναι μικρές. Έτσι η χρήση τους μπορεί να γίνεται ακόμα και από παιδιά. Τέλος η ποδηλατοδραιζίνα μπορεί με μικρές τροποποιήσεις να χρησιμοποιηθεί από ηλικιωμένους αλλά και από άτομα με ειδικές ανάγκες, με ή και χωρίς συνοδό.

Το βασικότερο πλεονέκτημα της χρήσης ποδηλατοδραιζίνων σε μία εγκαταλελειμμένη σιδηροδρομική γραμμή είναι η τουριστική και οικονομική ανάπτυξη που μπορεί να προσφέρει στην περιοχή. Αξιοποιείται όχι μόνο η σιδηροδρομική γραμμή αλλά και οι υπόλοιπες υποδομές, όπως οι σταθμοί. Στα παλιά κτήρια των γραμμών μπορούν να δημιουργηθούν χώροι αναψυχής ή να αναπτυχθούν εμπορικές δραστηριότητες, όπως έδρες εταιρειών ενοικίασης ποδηλατοδραιζίνων, ή να ιδρυθούν θεματικά μουσεία (για το σιδηρόδρομο ή για την ταυτότητα της περιοχής).

Ανεξάρτητα από τις ατομικές δραιζίνες ή και τις δραιζίνες 2 έως 4 ατόμων υπάρχουν δραιζίνες για πιο μεγάλα γκρουπ ατόμων (σαν μικρά τρένα, προωθούμενα από τους ίδιους τους επιβάτες) τα οποία κινούνται συγκεκριμένες ώρες της ημέρας, με κατάλληλο προγραμματισμό. Επιπλέον για όσους επιθυμούν να χρησιμοποιούν τα δικά τους ποδήλατα ενοικιάζονται οι μηχανισμοί οι οποίοι κουμπώνουν στο ιδιωτικό ποδήλατο και το βοηθούν να κινείται σταθερά πάνω σε μια σιδηροτροχιά.

Για να είναι δυνατή η χρήση ποδηλατοδραιζίνων σε σιδηροδρομικές γραμμές αυτές πρέπει να συντηρούνται επαρκώς.

Στη γραμμή Αγ. Ανάργυροι – Λαύριο ίσως δεν είναι η προσφορότερη λύση η εγκατάσταση ποδηλατοδραιζίνων. Αντίθετα στη γραμμή Μέγαρα – Κακιά Σκάλα, όπου το πλάτος της διατιθέμενης υποδομής είναι πολύ μικρό και το ανάγλυφο ιδιαίτερα έντονο, οι ποδηλατοδραιζίνες ίσως είναι η πιο κατάλληλη λύση από άλλης μορφής αξιοποίηση.

Εικόνες

Υποστηρίξτε μας

Συνδεθείτε μαζί μας

FacebookTwitter