Μελετήθηκαν επτά (7) περιπτώσεις μετατροπής εγκαταλελειμμένων γραμμών σε χώρους αναψυχής – γραμμικά πάρκα, για τον πεζό και τον ποδηλάτη, που διατρέχουν πόλεις της Ευρώπης, της Αμερικής και της Ιαπωνίας.
Ενδεικτικά, το παράδειγμα της γραμμής Promenade Plantée εντοπίζεται στο Παρίσι και διατρέχει πλήθος γειτονιών στα ανατολικά της πόλης (6-7 χιλιόμετρα από το κέντρο της πόλης). Σταμάτησε να λειτουργεί ως σιδηροδρομική γραμμή το 1969 και αξιοποιήθηκε ως γραμμική διαδρομή αναψυχής το 1993. Έχει μήκος 4,7 χλμ και καλύπτει επιφάνεια 168.349 τ.μ. Συνδέει την Όπερα της Βαστίλης, το βουλεβάρτο του Diderot, τον κήπο Jardin de Reuilly, το πάρκο Charles Péguy καθώς και τη γνωστή Viaduc des Arts, μία οδό που συγκεντρώνει πλήθος εργαστηρίων επιπλοποιών, γλυπτών, κεραμοποιών κ.α. Το κόστος της παρέμβασης ήταν 25 εκατ. δολάρια.
Είναι ένα από τα πρώτα υπερυψωμένα πάρκα στον κόσμο και αποτέλεσε τμήμα ευρύτερων παρεμβάσεων για την αναβάθμιση του ανατολικού τμήματος της πόλης, πολλές εκ των οποίων συνεχίζονται μέχρι και σήμερα.
Εικόνα 1: Εγκαταστάσεις εργαστηρίων Viaduc des Arts στις αψίδες της Promenade Plantee
Πηγή: http://www.localnomad.com/fr/blog/2013/02/13/la-promenade-plantee-la-high-line-de-paris/
Αντίστοιχα μελετήθηκαν οι περιπτώσεις της Ηigh Line στο Μανχάταν NYC, του Queensway στη Νέα Υόρκη, του Bloomingdale Trail στο Σικάγο, της γραμμής Beltline στην Ατλάντα που αγκαλιάζει σχεδόν το σύνολο της πόλης, της Reading Viaduct στη Φιλαδέλφια Πενσυλβάνια καθώς και της Maidashi Ryokuchi Φουκουόκα στην Ιαπωνία.
Εικόνες 2,3,4 και 5: Η πρόταση επανάχρησης της High Line από τους James Corner Field Operations και Diller Scofidio+ Renfro
Πηγή: http://www.thehighline.org/design/designslideshow.htm
Εικόνες 6 και 7: Υπάρχουσα και προτεινόμενη κατάσταση διάβασης με την Central Park Avenue της διαδρομής Bloomingdale Trail στο Σικάγο.
Πηγή: http://the606.org/wp-content/uploads/2013/08/Bloomingdale-Framework-Plan-small.pdf
Από την έρευνα προκύπτει ότι ο αντίκτυπος αυτού του τύπου των αναπλάσεων τόσο στην άμεση όσο και την έμμεση περιοχή επιρροής κρίνεται ως απόλυτα αποτελεσματικός καθώς αναζωογονεί την περιοχή μελέτης, αναδεικνύει κατά κανόνα τα ενδιαφέροντα χαρακτηριστικά των διαδρομών ενώ αποτελεί και αφετηρία για ποικίλες μικρής και μεγάλης κλίμακας παρεμβάσεις.
Σημειώνεται ότι αυτές οι παρεμβάσεις εντάσσονται στο πλαίσιο των στρατηγικών οραμάτων των πόλεων και περιφερειών και δημιουργούν σύγχρονα τοπόσημα με αυξημένη διαχρονική αξία.