Ευρώπη και Κόσμος

Ποδηλατικός τουρισμός στην Ευρώπη και τον κόσμο

Στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες υποδομές ποδηλάτου εκατοντάδων χλμ. στην ύπαιθρο συναντώνται πολύ συχνά. Την Βρετανία, την Ολλανδία, τη Δανία, την Ιταλία, τη Γαλλία και άλλες χώρες τις διατρέχουν χιλιάδες χιλιόμετρα διαδρομών που συγκροτούνται άλλοτε από υφιστάμενους, αγροτικούς κυρίως δρόμους, και άλλοτε από νέες χαράξεις αποκλειστικές για το ποδήλατο. Σε όλο τον κόσμο επίσης, για τη δημιουργία ποδηλατικών διαδρομών, χρησιμοποιούνται συστηματικά εγκαταλελειμμένες σιδηροδρομικές γραμμές που μετασχηματίζονται σε υποδομές για ποδήλατο, εξαιρετικά ελκυστικές γιατί διέρχονται συχνά από παρθένα τοπία, μακριά από οδικές υποδομές.

Πράγματι, τα τελευταία χρόνια ο ‘ποδηλατικός τουρισμός’, όσο και αν στην ‘τουριστική’ χώρα μας είναι μια σπάνια πρακτική, στον υπόλοιπο κόσμο έχει μια έντονη παρουσία και με την ανάπτυξή του κερδίζει ένα σημαντικό μερίδιο της τουριστικής αγοράς (για παράδειγμα στην Αυστρία, αν και ορεινή, το 25% των συνολικών εσόδων από τον τουρισμό προέρχεται από τους ποδηλάτες). Η αγορά για τον ευρωπαϊκό ποδηλατικό τουρισμό προβλέπεται να φτάσει τα 21 δισ. ευρώ μέσα στα επόμενα 20 χρόνια. Η αύξηση στην προτίμηση των διακοπών αυτού του τύπου συνδέεται με ευρύτερες ευαισθησίες και τάσεις, όπως αυτές για το περιβάλλον, τον υγιεινό τρόπο ζωής και την οικονομία. Οδηγούν κατά τη διάρκεια των διακοπών στην επιθυμία συμμετοχής σε δραστηριότητες που θα ξέφευγαν από το παραδοσιακό πρότυπο ήλιος-θάλασσα. Αναζητείται αυθεντικότητα στους προορισμούς των διακοπών καθώς και διάθεση έστω και προσωρινής εξόδου από την πόλη (περίπτωση εκδρομών ημερήσιων ή Σαββατοκύριακου).

Ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Eurovelo (www.eurovelo.org), που συστάθηκε με πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Ποδηλατών - ECF, έχει από το 1995 δρομολογήσει τον πραγματικά φιλόδοξο στόχο να προωθήσει την ανάπτυξη πάνω από την Ευρώπη με βάση χρηματοδοτήσεις από την ευρωπαϊκή Επιτροπή ενός δικτύου 12 διαδρομών για ποδήλατο, συνολικού μήκους 65.380 χλμ. Περισσότερα από 25.000 χλμ. ήδη λειτουργούν. Με το δίκτυο αυτό ενώνεται η Ευρώπη, από το ένα άκρο στο άλλο, από το βόρειο ακρωτήριο μέχρι το Γιβραλτάρ και από τον Ατλαντικό μέχρι τη Μαύρη θάλασσα.

Στην Ελλάδα ο Eurovelo έχει προτείνει ως τμήματα του διευρωπαϊκού δικτύου τις συνδέσεις της Αθήνας με τις μεγάλες πύλες εισόδου στη χώρα, που είναι η Ηγουμενίτσα, οι Εύζωνοι και η Πάτρα. Μια προκαταρκτική μελέτη από τη Μονάδα Βιώσιμης Κινητικότητας, με χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, του πώς θα μπορούσαν αυτές οι διαδρομές να υλοποιηθούν έχει εντοπίσει τμήματα αγροτικών και επαρχιακών δρόμων όπου, με κατάλληλες διαμορφώσεις μικρής κλίμακας και ειδική σήμανση, το ποδήλατο θα είχε τη δυνατότητα να κινείται με ασφάλεια πλευρικά του οδοστρώματος.

Εικόνες

Υποστηρίξτε μας

Συνδεθείτε μαζί μας

FacebookTwitter