Περιοχή Έρευνας

Η σιδηροδρομική γραμμή Αγίων Αναργύρων – Λαυρίου, μήκους 62,5 χλμ., διέρχεται από τους Δήμους Αγ. Αναργύρων, Ν. Φιλαδέλφειας – Χαλκηδόνας, όρια Ν. Ιωνίας, Ηράκλειου, Μαρουσιού, όρια Ψυχικού, Χαλανδρίου, Αγ. Παρασκευής, Παλλήνης, Παιανίας, Κορωπιού, Μαρκόπουλου - Μεσογαίας, Σαρωνικού και Λαυρεωτικής.

Σήμερα ανήκει στην Κτηματική Εταιρεία του Δημοσίου. Ήταν μετρικού εύρους και λειτούργησε από το 1885, αρχικά με αφετηρία το Ηράκλειο. Όταν από το 1889 ξεκίνησε η γραμμή Σιδηροδρόμων Αττικής (Σ.Α.) με αφετηρία την πλατεία Λαυρίου (δίπλα στην πλατεία Ομονοίας) μέχρι το Στροφύλι (Κηφισιά), διακλαδώθηκε μαζί της. Οι Σ.Α. δημιουργήθηκαν από την Ελληνική Εταιρεία Μεταλλείων Λαυρίου ως αντιστάθμισμα προς το Δημόσιο για την παραχώρηση σε αυτήν του δικαιώματος εκμετάλλευσης των κοιτασμάτων της Λαυρεωτικής. Η επέκταση από το Ηράκλειο έως τους Αγίους Αναργύρους έγινε το 1929 και ο σκοπός της ήταν η σύνδεση της γραμμής Λαυρίου με τους Κεντρικούς Σταθμούς Αθήνας και Πειραιά.

Η επιβατική λειτουργία της γραμμής ανεστάλη το 1957 και καταργήθηκε οριστικά το 1962 λόγω της αποκοπής της από τη Νέα Εθνική Οδό Αθηνών - Θεσσαλονίκης στο ύψος της Νέας Φιλαδέλφειας. Το τμήμα μεταξύ πλατείας Λαυρίου και Κηφισιάς είχε κλείσει από το 1926 αλλά ξαναλειτούργησε το 1957 με τη γραμμή του ΗΣΑΠ Πειραιάς – Ομόνοια.

Το αστικό τμήμα αυτού του διαδρόμου, από τους Αγ. Αναργύρους μέχρι τον Γέρακα, μήκους 16,4 χλμ., έχει μετατραπεί σε δρόμο κυκλοφορίας αυτοκινήτων όμως υπάρχουν τα γεωμετρικά περιθώρια και για την άνετη ένταξη της κίνησης ποδηλάτου και πεζού αν γίνει μια διαφορετική διευθέτηση των κινήσεων.

Από το υπεραστικό τμήμα, το πρώτο σκέλος, από Γέρακα μέχρι Μαρκόπουλο, μήκους 17,6 χλμ., έχει οριστικά εγκαταλειφθεί και είναι ελεύθερο. Το υπόλοιπο, από το Μαρκόπουλο μέχρι το Λαύριο, μήκους 28,6 χλμ. κατά το μεγαλύτερο μέρος του, σύμφωνα με τις σχετικές μελέτες θα καταλειφθεί από την επέκταση του προαστιακού σιδηρόδρομου. Για αυτά τα 28,6 χλμ. για την δημιουργία του ποδηλατόδρομου και πεζόδρομου εκ των πραγμάτων θα χρησιμοποιηθεί το παράπλευρο του προαστιακού οδικό δίκτυο, του οποίου η αναμόρφωση και συμπλήρωση μελετάται από το ΥΠΟΜΕΔΙ. Είναι πολύ σημαντικό η μελέτη αυτή να εκπονηθεί λαμβάνοντας υπόψη και την κίνηση πεζών και ποδηλατών ώστε να υπάρξει ο απαραίτητος συντονισμός.

Σημειώνεται ότι το περιβάλλον για τον ποδηλάτη και πεζό σε αυτούς τους παράπλευρους θα είναι ήσυχο και ευχάριστο. Πράγματι από την μια πλευρά θα είναι ο διάδρομος του προαστιακού, ο οποίος θα είναι ελεύθερος και ήσυχος αφού οι συρμοί αποκλείεται να διέρχονται με συχνότητα μεγαλύτερη των 20’, ενώ από την άλλη η κυκλοφορία των οχημάτων θα είναι μικρή, δεδομένου ότι η Αττική Οδός, που προβλέπεται να επεκταθεί μέχρι το Λαύριο, θα απορροφά το μεγαλύτερο μέρος των κινουμένων στην περιοχή οχημάτων.

Εικόνες

Υποστηρίξτε μας

Συνδεθείτε μαζί μας

FacebookTwitter