Το Έργο

Αξιοποίηση εγκαταλελειμμένων σιδηροδρομικών γραμμών μέσω της μετατροπής τους σε διάδρομο για περπάτημα και ποδήλατο.
Η περίπτωση της γραμμής Αγ. Ανάργυροι - Λαύριο.

Το ερευνητικο προγραμμα εστιάζει στην αξιοποίηση εγκαταλελειμμένων σιδηροδρομικών γραμμών με την μετατροπή τους σε διαδρόμους για περπάτημα και ποδήλατο. Το θέμα έχει δυο σκέλη. Το πρώτο αφορά καθ' αυτά τα διάφορα τμήματα των πρώην σιδηροδρομικών διαδρόμων και τις λύσεις που αρμόζει να δίνονται κάθε φορά ανάλογα με τη γεωμετρία τους, τη θέση τους σε αστικό ή υπεραστικό περιβάλλον, τις κινήσεις που εξυπηρετούν κ.λπ. Το δεύτερο αφορά τη σχέση των πρώην σιδηροδρομικών διαδρόμων με το ευρύτερο περιβάλλον στο οποίο εντάσσονται.

Το Έργο

Σας προσκαλούμε την Τρίτη 16 Ιούνιου 2015 και ώρα 2.00μμ στην αίθουσα Περιφερειακών Επιτροπών (Λεωφ. Συγγρού 15-17, 6ος όροφος) προκειμένου να ενημερωθείτε για το πρόγραμμα "Ερευνητική συνδρομή στην Περιφέρεια Αττικής ως προς την προοπτική αξιοποίησης για περπάτημα και ποδήλατο εγκαταλελλειμμένων σιδηροδρομικών γραμμών".    

Δείτε την πρόσκληση.

Πρόσκληση σε ενημέρωση-παρουσίαση του ερευνητικού προγράμματος

Στο πλαίσιο του ερευνητικού έργου, βάσει ερωτηματολογίων και του διαδικτύου, η ερευνητική ομάδα απευθύνεται στους χρήστες του μελλοντικού διαδρόμου, ο οποίος προορίζεται για περπάτημα και ποδήλατο για να διερευνήσει τις προθέσεις και απόψεις τους.

Η περίπτωση της γραμμής Αγ. Ανάργυροι - Λαύριο

Τις τελευταίες δεκαετίες ήρθε στο προσκήνιο ένας νέος τύπος χώρου που προσφέρεται για αναψυχή ο οποίος είναι ο ανακατασκευασμένος χώρος εγκαταλελειμμένων τμημάτων σιδηροδρομικών γραμμών και ο οποίος χρησιμοποιείται για μια σειρά δραστηριοτήτων όπως η ποδηλασία και η πεζοπορία.

Διεθνής Εμπειρία από Επανάχρηση Εγκαταλελειμμένων Σιδηροδρομικών Χαράξεων στο Εξωτερικό

Η σιδηροδρομική γραμμή Αγίων Αναργύρων – Λαυρίου, μήκους 62,5 χλμ., διέρχεται από τους Δήμους Αγ. Αναργύρων, Ν. Φιλαδέλφειας – Χαλκηδόνας, όρια Ν. Ιωνίας, Ηράκλειου, Μαρουσιού, όρια Ψυχικού, Χαλανδρίου, Αγ. Παρασκευής, Παλλήνης, Παιανίας, Κορωπιού, Μαρκόπουλου - Μεσογαίας, Σαρωνικού και Λαυρεωτικής.

Περιοχή Έρευνας

Η ιδέα

Ποδηλαττική Oδός, δηλαδή αξιοποίηση των ανενεργών σιδηροδρομικών γραμμών της Αττικής, μετατρέποντάς τις σε ποδηλατοδρόμους - οδούς αναψυχής (trails), ή αλλιώς RailTrails.

Περισσότερα...

Ερωτηματολόγιο

Για την αξιοποίηση της εγκαταλελειμμένης σιδηροδρομικής γραμμής Αγ. Ανάργυροι – Λαύριο έχουμε δημιουργήσει ένα ερωτηματολόγιο.

Περισσότερα...

Παρουσίαση Ποδηλατόδρομου

Δείτε μια συνοπτική παρουσίαση 18 σελίδων του ερευνητικού προγράμματος σε μορφή PowerPoint πατώντας εδώ.

Περισσότερα...

Τοποθεσία

Μπορείτε να μας βρείτε στην διεύθυνση: Ηρώων Πολυτεχνείου 9, Πολυτεχνειούπολη Ζωγράφου Αθήνα
Τ.Κ: 157 80

Περισσότερα...

Διεθνής Εμπειρία από Επανάχρηση Εγκαταλελειμμένων Σιδηροδρομικών Χαράξεων στο Εξωτερικό

Τις τελευταίες δεκαετίες ήρθε στο προσκήνιο ένας νέος τύπος χώρου που προσφέρεται για αναψυχή ο οποίος είναι ο ανακατασκευασμένος χώρος εγκαταλελειμμένων τμημάτων σιδηροδρομικών γραμμών και ο οποίος χρησιμοποιείται για μια σειρά δραστηριοτήτων όπως η ποδηλασία και η πεζοπορία.

Οι διαδρομές αυτές είναι ευρέως γνωστές ως rail-trails και αποτέλεσαν την αιτία χάρη στην οποία οι πράσινες διαδρομές έγιναν, διεθνώς, περισσότερο αναγνωρίσιμες. Ταυτόχρονα, ο ποδηλατικός τουρισμός που άρχισε να εμφανίζεται στο προσκήνιο δειλά-δειλά, κερδίζει έδαφος ως τύπος διακοπών. Μάλιστα, άρχισε να αναπτύσσεται περισσότερο στον εξωαστικό χώρο που συνδέθηκε με την ποδηλασία και μαζί με την πεζοπορία και την ιππασία αποτελούν ορισμένες από τις κατ' εξοχήν δραστηριότητες των αγρο-τουριστών.

Από τα πιο γνωστά είναι τα rail-trails στη Βόρεια Αμερική και ειδικότερα στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής (ΗΠΑ), την πατρίδα των rail-trails, όπου περίπου 1.400 τέτοιες διαδρομές έχουν υλοποιηθεί. Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση της διαδρομής στο Wisconsin που ανταποκρίνεται πλήρως στον ορισμό των rail-trails ως περιοχών ανάπτυξης πληθώρας δραστηριοτήτων (Rail Trail Conservancy, 2009, σ.2), που επιτρέπουν στους γηγενείς και τους επισκέπτες να χρησιμοποιούν τη διαδρομή καθ' όλη τη διάρκεια του έτους. Αντίθετα με τη διαδρομή Elroy-Sparta, άλλες διαδρομές όπως η Virginia Creeper Τrail και η Coyboy Trail, χρησιμοποιούνται, κατά κύριο λόγο, κατά τους θερινούς μήνες από ενδιαφερόμενους για δραστηριότητες όπως η ποδηλασία, η πεζοπορία και η ιππασία.

Αντίστοιχες ήταν οι περιπτώσεις μετατροπής εγκαταλελειμμένων σιδηροδρομικών δικτύων σε διαδρομές αναψυχής και στην Ευρώπη, αλλά και τον υπόλοιπο κόσμο, με περιπτώσεις όπως η διαδρομή Valdresbanen στη Νορβηγία, όπου η διατήρηση της χάραξης συνοδεύτηκε και από την ανάπτυξη μιας διαδρομής αναψυχής με τη χρήση ποδηλατοδραιζινών, διατηρώντας άσβεστη την ταυτότητα του χώρου και η διαδρομή Great Victorian Rail Trail στην Ωκεανία, η οποία υλοποιήθηκε ιδιαίτερα σύντομα και μέσα σε ένα κλίμα κοινωνικής συναίνεσης και συμμετοχικότητας.

Όλες οι μελέτες περίπτωσης που παρουσιάζονται αποτελούν περιπτώσεις με θετικές επιδράσεις στην τοπική κοινωνία και γενικότερα λειτουργούν ως «Καλές Πρακτικές» (good practices). Οι συγκεκριμένες περιπτώσεις επιτρέπουν στην κατανόηση βασικής γνώσης, για να προβούμε σε ανάλογες εφαρμογές.

 experience pic1 experience pic2

experience pic3

experience pic4

Εικόνες 1-4: Η διαδρομή Virginia Creeper Τrail
Εικόνα 3: Η διαδρομή Valdresbanen στη Νορβηγία
Εικόνα 4: Η διαδρομή Great Victorian Rail Trail στην Ωκεανία

Εικόνες

Υποστηρίξτε μας

Συνδεθείτε μαζί μας

FacebookTwitter