Το Έργο

Αξιοποίηση εγκαταλελειμμένων σιδηροδρομικών γραμμών μέσω της μετατροπής τους σε διάδρομο για περπάτημα και ποδήλατο.
Η περίπτωση της γραμμής Αγ. Ανάργυροι - Λαύριο.

Το ερευνητικο προγραμμα εστιάζει στην αξιοποίηση εγκαταλελειμμένων σιδηροδρομικών γραμμών με την μετατροπή τους σε διαδρόμους για περπάτημα και ποδήλατο. Το θέμα έχει δυο σκέλη. Το πρώτο αφορά καθ' αυτά τα διάφορα τμήματα των πρώην σιδηροδρομικών διαδρόμων και τις λύσεις που αρμόζει να δίνονται κάθε φορά ανάλογα με τη γεωμετρία τους, τη θέση τους σε αστικό ή υπεραστικό περιβάλλον, τις κινήσεις που εξυπηρετούν κ.λπ. Το δεύτερο αφορά τη σχέση των πρώην σιδηροδρομικών διαδρόμων με το ευρύτερο περιβάλλον στο οποίο εντάσσονται.

Το Έργο

Σας προσκαλούμε την Τρίτη 16 Ιούνιου 2015 και ώρα 2.00μμ στην αίθουσα Περιφερειακών Επιτροπών (Λεωφ. Συγγρού 15-17, 6ος όροφος) προκειμένου να ενημερωθείτε για το πρόγραμμα "Ερευνητική συνδρομή στην Περιφέρεια Αττικής ως προς την προοπτική αξιοποίησης για περπάτημα και ποδήλατο εγκαταλελλειμμένων σιδηροδρομικών γραμμών".    

Δείτε την πρόσκληση.

Πρόσκληση σε ενημέρωση-παρουσίαση του ερευνητικού προγράμματος

Στο πλαίσιο του ερευνητικού έργου, βάσει ερωτηματολογίων και του διαδικτύου, η ερευνητική ομάδα απευθύνεται στους χρήστες του μελλοντικού διαδρόμου, ο οποίος προορίζεται για περπάτημα και ποδήλατο για να διερευνήσει τις προθέσεις και απόψεις τους.

Η περίπτωση της γραμμής Αγ. Ανάργυροι - Λαύριο

Τις τελευταίες δεκαετίες ήρθε στο προσκήνιο ένας νέος τύπος χώρου που προσφέρεται για αναψυχή ο οποίος είναι ο ανακατασκευασμένος χώρος εγκαταλελειμμένων τμημάτων σιδηροδρομικών γραμμών και ο οποίος χρησιμοποιείται για μια σειρά δραστηριοτήτων όπως η ποδηλασία και η πεζοπορία.

Διεθνής Εμπειρία από Επανάχρηση Εγκαταλελειμμένων Σιδηροδρομικών Χαράξεων στο Εξωτερικό

Η σιδηροδρομική γραμμή Αγίων Αναργύρων – Λαυρίου, μήκους 62,5 χλμ., διέρχεται από τους Δήμους Αγ. Αναργύρων, Ν. Φιλαδέλφειας – Χαλκηδόνας, όρια Ν. Ιωνίας, Ηράκλειου, Μαρουσιού, όρια Ψυχικού, Χαλανδρίου, Αγ. Παρασκευής, Παλλήνης, Παιανίας, Κορωπιού, Μαρκόπουλου - Μεσογαίας, Σαρωνικού και Λαυρεωτικής.

Περιοχή Έρευνας

Η ιδέα

Ποδηλαττική Oδός, δηλαδή αξιοποίηση των ανενεργών σιδηροδρομικών γραμμών της Αττικής, μετατρέποντάς τις σε ποδηλατοδρόμους - οδούς αναψυχής (trails), ή αλλιώς RailTrails.

Περισσότερα...

Ερωτηματολόγιο

Για την αξιοποίηση της εγκαταλελειμμένης σιδηροδρομικής γραμμής Αγ. Ανάργυροι – Λαύριο έχουμε δημιουργήσει ένα ερωτηματολόγιο.

Περισσότερα...

Παρουσίαση Ποδηλατόδρομου

Δείτε μια συνοπτική παρουσίαση 18 σελίδων του ερευνητικού προγράμματος σε μορφή PowerPoint πατώντας εδώ.

Περισσότερα...

Τοποθεσία

Μπορείτε να μας βρείτε στην διεύθυνση: Ηρώων Πολυτεχνείου 9, Πολυτεχνειούπολη Ζωγράφου Αθήνα
Τ.Κ: 157 80

Περισσότερα...

Ερευνητική Ομάδα

Η Μονάδα Βιώσιμης Κινητικότητας δημιουργήθηκε το 1998 στο ΕΜΠ, σε μια στιγμή που είχε πια γίνει σαφής η υστέρηση της ελληνικής πόλης και η αδυναμία της να συμμετάσχει στην μεγάλη στροφή που έκαναν τότε οι ευρωπαϊκές κοινωνίες προς ένα αύριο πιο ανθρώπινο, πολιτισμένο και βιώσιμο. Στην Ευρώπη εκείνη πια την εποχή το παράδειγμα του ποδηλάτου, της αξιόπιστης και προχωρημένης τεχνολογικά δημόσιας συγκοινωνίας και των ήπιων διαμορφώσεων για τον πεζό ήταν ζωντανό και αρκούσε να μεταφερθεί και στον τόπο μας.

Ωστόσο η νοοτροπία στην Ελλάδα παρέμενε δέσμια του αυτοκινήτου και σε ότι αυτό συνεπάγεται για την πόλη και για τους πιο αδύνατους, όπως είναι οι ανάπηροι, οι ηλικιωμένοι τα παιδιά. Στην πόλη ο δυνατός επέβαλε απόλυτη κυριαρχία με τον πιο άγριο τρόπο, σε εμπόδιζε να περπατήσεις, να αναπνεύσεις, να ησυχάσεις. Σε μεγάλο βαθμό όσα ίσχυαν τότε ισχύουν και σήμερα. Είναι αλήθεια ότι χάρη σε ευρωπαϊκές χρηματοδοτήσεις κάποια έργα έγιναν, όπως πεζόδρομοι, ποδηλατόδρομοι, μετρό και τραμ στην Αθήνα. Δεν κατάφεραν να αποθαρρύνουν την ανεξέλεγκτη επέκταση της ελληνικής πόλης που προκαλεί την ενίσχυση της εξάρτησής της από το αυτοκίνητο.

Τι πέτυχε τελικά η Μονάδα Βιώσιμης Κινητικότητας από τους στόχους της; Προφανώς θα ήταν ουτοπικό να πιστεύαμε ότι θα ήταν δυνατόν να συγκρατήσει το Πολυτεχνείο νοοτροπίες και κερδοσκοπικά συμφέροντα που μετέτρεψαν την αστική γη σε καζίνο. Σε πείσμα των δύσκολων συνθηκών και του εχθρικού περιβάλλοντος πιστεύουμε πάντως ότι καταφέραμε να είμαστε παρόντες όπου στις τοπικές κοινωνίες υπήρχε ένας διάλογος για το περιβάλλον, την πόλη, τη βιώσιμη κινητικότητα. Γράψαμε ή συμμετείχαμε στη συγγραφή 28 βιβλίων, δημοσιεύσαμε 130 άρθρα σε περιοδικά, κάναμε πάνω από 150 Ανακοινώσεις σε Συνέδρια, συμμετείχαμε ή είχαμε την ευθύνη περισσότερων των 65 ερευνητικών προγραμμάτων, δώσαμε γύρω στις 300 Ομιλίες κα 40 Διαλέξεις, εκπονήσαμε μελέτες για τουλάχιστον 30 ελληνικές πόλεις. Κάνουμε μαθήματα και επιβλέπουμε όλο και περισσότερες Διπλωματικές και Διδακτορικά.

Η Ελλάδα κάνει βήματα μπρος και βήματα πίσω. Αυτό είναι το πλαίσιο και κανείς δεν μπορεί να υποστηρίξει ότι δεν τον επηρεάζει. Εμείς το παλεύουμε, ανανεωνόμαστε σε συνεργάτες, προσπαθούμε, παραμένουμε συνεπείς σε όσα πιστεύουμε και θα συνεχίσουμε κάποιους να τους ενοχλούμε.

Εικόνες

Υποστηρίξτε μας

Συνδεθείτε μαζί μας

FacebookTwitter